Typ Jawa 20 a jeho športové prevedenie 21 – Šport nie sú prvou sériou z rady Pionierov, ktorá vyšla z výrobnej linky v Považskej Bystrici z Národného podniku Považských strojární. Tieto motocykle sú už výsledkom mnohých inovácii predošlých typov.
História prvého typu motocykla s označením Pionier je veľmi zaujímavá, pretože nechýbalo veľa a nákresy s podrobnými plánmi prvej série nemuseli byť použité na výrobu stroja v Československu. Našťastie pre nás, vtedajší technický riaditeľ firmy Jawa Dr. Jaroslav Frei pri emigrácii nestihol vziať so sebou výkresy, ktoré v jeho byte ostali. V roku 1954 bolo rozhodnuté o tom, že výroba Pionierov bude prebiehať na Slovensku. Ešte v tom istom roku bolo vyrobených prvých 50 modelov, ktoré boli z veľkej časti inšpirované Freiovými plánmi a slúžili len na otestovanie. Všetky nedostatky a chyby ako napríklad: ovládanie zadnej brzdy páčkou na riadidlách či nahradenie odrazového sklíčka na zadnom blatníku za zadné svetlo atď. boli odstránené. Takto upravený motocykel dostal typové označenie Jawa 550 (Prílohy - Obr. 6) a bola spustená sériová výroba.
Tomuto motocyklu patril na trhu veľký úspech, a preto v roku 1958 prešiel ďalšou radou modernizácii a vznikla druhá séria Pionierov Jawa 555 (Prílohy - Obr. 7). Najväčší rozdiel bol v karosérii. Motocykel tak dostal nový vzhľad a vyrábaný bol v dvoch prevedeniach, ako Standard a ako De luxe. Verzia De luxe bola drahšia na rozdiel od Standardu mala napríklad chromované ráfiky, kým lacnejšia verzia ich mala len lakované. Motorka sa stávala čoraz viac populárnejšou a dosiahla krásnu hranicu vyrobených kusov. Dvestotisíci kus bol vyrobený v zlatej farbe, mal predĺžené sedlo a bol exportovaný na výstavu do vtedajšieho NDR.
Tretia séria Pionierov na seba nenechala dlho čakať a v roku 1962 vyšiel zo závodov v Považskej Bystrici prvý kus typu Jawa 05 (Prílohy - Obr. 8). Úpravy zasiahli podstatne väčšiu časť ako pri poslednej inovácii. Pri tomto type sa konštruktéri vyznamenali. Napriek tomu, že Jawa 05 je nástupca Jawy 555 sa tieto motocykle líšia takmer vo všetkom. Vo vzhľade, v konštrukčnej a aj v motorickej stránke. Tento typ bol už výhradne len dielom pracovníkov z Považských strojární, ale značka Jawa ako záruka predaja zostala.
V roku 1967 národný podnik v Považskej Bystrici predstavil ďalšie typy Jawa 20 a 21 Sport ( Prílohy - Obr. 9). V tomto prípade sa nedá úplne povedať, že ide o novú sériu, pretože sa jednalo len o ďalšiu modernizáciu prevodovky a motora. Asi najvýznamnejším prvkom bolo zvýšenie výkonu dvojdobého motora z 2,2 kW (3 HP) na 2,6 kW (3,5 HP). Bolo to dosiahnuté úpravou rozvodov, zvýšením kompresného pomeru z 7,5:1 na 9,2:1 a použitím nového karburátora Jikov 2917 Psb, ktorý mal zväčšený difúzny otvor na Ø 17mm. Taktiež bola upravená aj plaváková komora, z dôvodu ľahšej údržby a rýchlejšieho nastavenia hladiny. Kľukový mechanizmus bol taktiež prepracovaný, zotrvačník bol vyvážený odfrézovaním (u predošlých typov sa na vyváženie používalo odvŕtanie) a následne bol zakalený. Hriadeľ kľukového mechanizmu bol uložený v ložiskách 6303. Modernizáciou prešiel aj kryt zapaľovania, v ktorom bol vstavaný mechanizmus pre vypínanie spojky. Zapaľovanie ostalo pôvodné, ale predstih bol upravený na 1,6-1,9 mm pred hornou úvraťou piestu (1). Súbežne s motocyklom Jawa 20 sa vyrábalo aj jeho športové prevedenie 21. Motocykle sa líšili len vo vzhľade. Jawa 21 nemala tzv. „reumaplechy“ namiesto nich mala „prsíčka“ a stupačky. Kĺb volantu bol zakrytý okrasným plechom.
Neskôr sa začal vyrábať aj motocykel Jawa 23 so sériovým označením Mustang, ktorý mal v porovnaní s typmi Jawa 20 a 21 Pionier celé pohonné ústrojenstvo rovnaké. Tieto tri typy motocyklov uzatvorili v roku 1983 výrobu malých motocykov v Považských strojárňach, pokračovalo sa už len s výrobou mopedu Babeta.