OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

PIONIER CROSS

Motor a Prevodovka

Keď bola hotová kostra, kolesá, predná vidla a volant pustil som sa do motora. 

Prirodzene srdcom celej motorky je motor, preto musí byť spoľahlivý a funkčný na 110 %. Po demontáži hlavy valca a samotného valca  sme zistili, že piest bol v minulosti pridretý, tesniace krúžky piestu opotrebované, a preto motor nemal optimálnu  kompresiu. Preto sme poslali valec do firmy CE – BA v Lučenci, kde nám urobili kvalitný výbrus a pribalili aj nový piest, piestny čap aj poistné krúžky na zaistenie tzv. segerky. Nasledovala aj výmena ojničného puzdra. Po  jeho nalisovaní do ojničného oka ho bolo potrebné spárovať s piestnym čapom Ø 14 mm. Urobili sme to pomocou ručného nastaviteľného výstružníka na vôľou 0,01 mm. Piestny čap sme pred nalisovaním zachladili (v mrazničke), naopak piest sme zahriali na elektrickej platni na teplotu približne 80 ᴼ C. Pokračovali sme nalisovaním čapu do piesta cez ojničné púzdro. Celý proces musel byť uskutočnený čo najrýchlejšie, pokým nedošlo medzi súčiastkami k výmene teplôt. Na naše potešenie kľukový hriadeľ nemal vôľu a preto ho nebolo treba opravovať.  Pokračovali sme prevodovkou, v ktorej sme vymenili ložiská guferá, spojkové lamely. Vačku a ramienka prerušovača na zapaľovaní bolo potrebné tiež vymeniť. Opravili sme aj spojkovú tyčku, pretože bola zdeformovaná. Vymenili sme tiež primárne reťazové koliesko. Trinásť zubové bolo zamenené za dvanásť zubové (väčšia sila, menšia rýchlosť). Nakoniec bola potrebná výmena všetkých tesnení, výmena oleja a nastavenie predzápalu. Stopercentne správne hádzanie iskry sme poistili novou cievkou, novým vysokonapäťovým káblom,  novou izolovanou koncovou a sviečkou. Pri osádzaní motora do rámu sme vymenili všetky staré skrutky za nové, imbusové s vyššou pevnosťou.         

Celý karburátor aj so všetkými súčasťami sme kúpili nový, a preto sme sa nezdržiavali krokmi ako jeho vyčistenie či výmena šupátka. Samozrejme aj tesnenie pod kolenom karburátora, aj za karburátorom, sme vymenili. Následne prišiel na rad vzduchový filter. Tu sme narazili na problém. Hadica, ktorou sme prepojili difúzor karburátora s filtrom „škrtila“ prívod vzduchu. Strávilo sa veľa hodín nad vhodným umiestnením filtra. Nakoniec musel byť pripevnený priamo na karburátor a plastová krytka vyriešila ochranu proti vode, či hrubým nečistotám. Motor pri akcelerácii zázračne prestalo „dusiť“.