OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

PIONIER CROSS

Moja Úprava

Celé naše úsilie smerovalo k tomu aby sme vytvorili funkčný a efektívne odpružený  malý motocykel s plynulým chodom motora a optimálnym zrýchlením pri jazde v ťažších podmienkach.  Výsledkom našej práce je motorka s malým objemom motora iba 50 cm3, ktorá je plnohodnotne použiteľná na jazdu v horskom teréne, kde svojím prepracovaným pružením dokáže plynule prekonať väčšie terénne nerovnosti. Motocykel prešiel mnohými zmenami, ktoré jazdec určite postrehne. Zmenou priemeru obidvoch reťazových koliesok primárneho prevodu sme zlepšili akceleráciu motocykla na rovine či pri stúpaní, a čiastočne sme zamedzili strate otáčok pri preradení vyšších rýchlostných stupňov. Ďalším vylepšením bola zmena maximálnej stúpavosti z 25 % približne na 40 % (pri zaťažení jednou osobou). Zmena primárneho prevodu  spôsobila  síce zníženie maximálnej rýchlosti motocykla zo 65 km/h na 45km/h, avšak táto rýchlosť je v náročných terénnych podmienkach postačujúca, a zároveň aj dostatočná pre optimálne chladenie motora náporom vzduchu. V prípade, že by bola rýchlosť ešte nižšia motor by potreboval prídavný ventilátor a tým by bol znížený aj jeho výkon. Spevnením rámu sa motorka stala bezpečnejšou a prepracovaním tlmenia aj pružnejšou a pohodlnejšou. Kvalitnejšie predné olejové tlmiče z nemeckej motorky Simson S51 so zdvihom 130 mm nahradili pôvodné pionierové klzáky so zdvihom len 90 mm Šikmým uložením zadných tlmičov sme zväčšili chod zadnej vidlice pri pružení na dvojnásobok a tým sme prispeli k väčšiemu komfortu jazdy. Výhody prepracovaného tlmenia pociťujeme hlavne pri väčších nerovnostiach v teréne či skokoch. Tretím výbrusom valca motora, novým karburátorom, ladeným výfukom, a správnymi nastaveniami sme dosiahli maximálny možný výkon sériovo vyrábaného motora bez zásahov do jeho konštrukcie. Terénny dezén pneumatík nám zabezpečí lepšiu stabilitu v skalnatom či mokrastom prostredí. Zvýšením motocykla sme získali viac priestoru medzi terénom a motorom čo je veľká výhoda pri prekonávaní horizontov či vyšších prekážok ako sú napríklad spadnuté kmene stromov alebo skaly. Motorka pri takýchto situáciách tak ľahko nezavadí motorom o prekážku a zvládne aj prechod cez vyššiu hladinu vody.

            Ako väčšina študentov, ani my nie sme zárobkovo činní a preto boli naše financie na prestavbu značne obmedzené. Motocykel Jawa 20 Pionier sme kúpili za 70€ a celá úprava nás stála približne 191€.

Sumarizácia nákladov na realizáciu úpravy je nasledovná (pri niektorých položkách je zarátaná aj cena poštovného):  

· 45€ - Predná vidlica, riadidlá, páčky

· 10€ - pneumatiky

· 20€ - spreje, farby, mazivá

· 30€ - karburátor, vačka, ojničné púzdro

· 17€ - výbrus valca piest, čap, poistné krúžky

· 15€ - predný blatník

· 5€ - látka na sedadlo

· 23€ - ložiská, guferá, spojkové lamely, sada tesnení, lankovody

· 3€ - ramienka prerušovača

· 13€ - zapaľovacia cievka 8V

· 10€ - spotrebný materiál

Celá úprava aj s kúpou motocykla nás stála 261€. Za túto cenu nie sme schopný v dnešnej dobe kúpiť žiadny crossový či enduro motocykel. Z toho vyplýva, že náš projekt a jeho realizácia bola celkom úspešná. Strávili sme v dielni štyri mesiace. Pracovali sme po poobediach, cez víkendy a vo voľnom čase. Niekedy nás výrazne spomaľovalo čakanie na nové diely. Počas ďalších dvoch mesiacov sa po skúšobných jazdách ešte vylaďovali nedostatky na motocykli.

                                 ↓

Za neskutočnú pomoc, neoceniteľné rady a vysvetľovanie vdačím môjmu ocinovi, ktorý ma počas celého projektu podporoval a vždy ma vypočul !